A World Without Cinema: A Short History of Saudi Arabia’s 35 Year Cinema-Ban

Pim Razenberg on the changes in Saudi Arabia’s cinematic landscape…

What was the first movie you ever watched in theatres? Was it a family friendly animated film, or the action-packed blockbuster your father really wanted to see? For me, it was most probably Walt Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs in 1991. At the cuddleable age of four, me and my two older sisters were granted with something that has become increasingly rare in the modern world: the cinematic re-release of classic films. Over the course of a few years, our local cinema showed many of the films from Walt Disney’s Classics library, ushering us into the world of cinema.

Read the full article on Flickering Myth

Delen:

Questioning the Snap: How Thanos caused an extinction-level event and ruined yogurt

Pim Razenberg on the unconsidered consequences of Thanos’ finger snap…

Warning: If you have not seen Avengers: Infinity War and want to avoid spoilers, do not read the following article.

Intelligent, calculated and truly righteous in his own beliefs, Thanos snapped his fingers at the end of Avengers: Infinity War, disintegrating half of all life across the universe. Josh Brolin’s Mad Titan shocked audiences around the world as fan-favourite characters such as T’Challa, Groot and Spider-Man turned to dust. During the movie’s post-credit scene we saw the effects of the snap taking out half of the population of New York City, which including the disappearance of agents Maria Hill and Nick Fury.

On the surface it seemed Thanos delivered exactly what he had promised: he decreased the universe’s population by 50%, bringing balance to the cosmos. The absence of detail in this life-changing plan, however, complicates things quite a bit.

Read the full article on Flickering Myth

Delen:

Suske en Wiske Infographics: Titellijst

De Suske en Wiske Infographics zijn gebaseerd op 377 verhalen gepubliceerd binnen de stripreeks. Tot de 377 adembenemende avonturen bestudeerd behoren de 276 albums uit de vierkleurenreeks (van De Poenschepper uit 1966 tot De Zwarte Zwevers uit 2017) en 101 kortverhalen, speciale uitgaven en reclame uitgaven getekend door Studio Vandersteen en uitgegeven door de Standaard Uitgeverij tussen 1946 en 2018.

Op deze pagina vindt u een overzicht van alle verhalen die geraadpleegd zijn voor het samenstellen van de overzichten. De verhalen zijn in deze lijst zijn in de juiste chronologische leesvolgorde gerangschikt.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

Suske en Wiske Infographics 6: De Statige Statistieken

De Statige Statistieken is de laatste verschijning in een reeks van zes infographics over Willy Vandersteen’s populaire stripboekenreeks Suske en Wiske. In De Statige Statistieken is te zien hoe vaak ieder van de hoofdpersonages in een album verscheen, hoe vaak er een album naar hen vernoemd werd en hoe vaak zij op de cover van een album verschenen. Daarnaast is in de grafieken te zien welke auteurs daarvoor verantwoordelijk waren.
In De Statige Statistieken is ook op chronologische volgorde afgebeeld onder welke auteurs welke (neven)personages en uitvindingen in het leven werden geroepen.

De Statige Statistieken is gebaseerd op 377 verhalen gepubliceerd binnen de stripreeks Suske en Wiske. Tot de 377 adembenemende avonturen bestudeerd behoren de 276 albums uit de vierkleurenreeks (van De Poenschepper uit 1966 tot De Zwarte Zwevers uit 2017) en 101 kortverhalen, speciale uitgaven en reclame uitgaven getekend door Studio Vandersteen en uitgegeven door de Standaard Uitgeverij tussen 1945 en 2018. Albums uit spin-off reeksen zijn niet meegenomen in de telling.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

Suske en Wiske Infographics 5: De Kleurrijke Covers

De Kleurrijke Covers is de vijfde verschijning in een reeks van zes infographics over Willy Vandersteen’s populaire stripboekenreeks Suske en Wiske. In De Kleurrijke Covers is te zien wie (of wat) er het vaakste op albumcover van een verhaal verscheen.

Voor de infographic zijn alle covers geanalyseerd op basis van de bijbehorende albumtitels. Zo verschijnt op de cover van Tedere Tronica (1968) wel het naam gevende gelegenheidspersonage, maar op Sjeik El Rojenbiet (1963) niet. Hetzelfde geldt voor de objecten, hoofdpersonages, nevenpersonages, locaties en gebeurtenissen uit de albumtitels. Het tweede deel van de infographic telt hoe vaak de hoofdpersonages en nevenpersonages in totaal op de covers verschijnen, ongeacht of het bijbehorende album naar hen werd vernoemd. Voor deze telling is elke verschijning van de personages meegeteld, zolang deze expliciet verwijzen naar deze personages. Verschijning van voorouders en fantasie versies van personages op de covers zoals op de covers van Suske de Rat (2012), Het Naderende Noodlot (2016) en De Beestige Brug (2015) zijn niet meegeteld.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

Suske en Wiske Infographics 4: De Talrijke Titels

De Talrijke Titels is de vierde verschijning in een reeks van zes infographics over Willy Vandersteens populaire stripboekenreeks Suske en Wiske. In De Talrijke Titels is te zien waar de meeste albums naar vernoemd zijn.

Voor de infographic zijn de titelverwijzingen opgesplitst in zes categorieën: hoofdpersonages, nevenpersonages, gelegenheidspersonages, objecten, locaties en gebeurtenissen. Hierbij valt het personage Tronica bijvoorbeeld onder de gelegenheidspersonages vanwege de vermelding naar haar in de albumtitel Tedere Tronica (1968), en valt Celestine Boemerang onder de nevenpersonages omdat zij meermaals in de reeks verschijnt en een titelverwijzing kreeg in de albums De Windmakers (1959) en Big Mother (2001). Eén album kan zo in meerdere categorieën vallen, zoals het album Rikki en Wiske in Chocowakije (1945), waarvan de titel verwijst naar een hoofdpersonage, een nevenpersonage, een locatie én een gebeurtenis.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

Suske en Wiske Infographics 3: De Uitmuntende Uitvindingen

De Uitmuntende Uitvindingen is de derde verschijning in een reeks van zes infographics over Willy Vandersteens populaire stripboekenreeks Suske en Wiske. In De Uitmuntende Uitvindingen is te zien welke uitvindingen van professor Barabas twee keer of vaker in de albums verschenen. De uitvindingen zijn allereerst gesorteerd op het aantal verschijningen in de albums en vervolgens op de datum dat zij voor het eerst geïntroduceerd werden.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

Suske en Wiske Infographics 2: De Bonte Bijfiguren

De Bonte Bijfiguren is de tweede verschijning in een reeks van zes infographics over Willy Vandersteen’s populaire stripboekenreeks Suske en Wiske. In De Bonte Bijfiguren is te zien welke nevenpersonages in de loop van de reeks twee tot vier keer in de albums verschenen. De personages zijn allereerst gesorteerd op het aantal verschijningen in de albums en vervolgens op de datum dat zij voor het eerst geïntroduceerd werden.

Lees het volledige artikel op Suske en Wiske op het WWW

Delen:

‘Avengers: Infinity War’ and the Marvel Marketing Machine

Pim Razenberg on Marvel’s well-oiled marketing machine, which hooked us all to the Marvel Cinematic Universe…

Black Panther passed the $1 billion mark at the box office, Avengers: Infinity War is expected to have a $215 million opening debut in North America and Kevin Feige is starting to tease audiences around the world with what lies beyond the 2019 Untitled Avengers Movie. Marvel Studios’ sowed the seeds for their Cinematic Universe before any other studio followed and they are now raking in their cash. Together, we have granted them $14,5 billion of our hard-earned pocket money in just under a decade and we are already marking new release dates in our calendars to give them a bit more.

Marvel Studios’ movies have been accused of lacking in diversity, being too repetitive and hosting underdeveloped villains, but generally speaking, the Marvel Cinematic Universe has been a critical and financial success. Though much of this comes from the hard labour of the film studio’s cast and crew, a major unseen player in the success of the MCU – and our resulting addiction to it – was orchestrated by the studio’s marketing department. Throughout the decade, a series of marketing strategies have made the MCU the juggernaut franchise it is today.

Read the full article on Flickering Myth

Delen:

Why ‘Black Panther’ Shouldn’t Be Nominated for ‘Best Picture’

Pim Razenberg on the over-praising of Black Panther and the need for true equality…

Over the course of the past month, we’ve heard them all: every critic and every columnist shared their opinion of Marvel Studio’s new smash hit, Black Panther. They shouted out that diversity finally rules the box office; that Black Panther is to be celebrated as a cultural milestone. Many heavily commented on the representation of black culture in the film, while other took a socio-political approach to film analysis. Some desperately tried to remind audiences of the Blade Trilogy and other coloured cinematic heroes that came before. Others joked about Lord of the Rings stars Andy Serkis and Martin Freeman being the “Tolkien white guys” in the movie.

Read the full article on Flickering Myth

Delen: